Завдання з розвитку мовлення
ІМЕННИК
§ Побудуйте речення, дібравши необхідні слова із дужок
( вмотивуйте)
Лагідне ( сонце, сонечко) засвітило у моє ( вікно, віконце) з самого ранку. Маленький підсніжник схилив свою ніжну ( голову, голівку) аж до землі. На моє подвір’я забігло чиєсь маленьке ( кошеня, кіт, кошенятко).
§ Розподіліть іменники у 2 колонки.
І – гарний настрій, ІІ – поганий настрій: радість, сльози, горе, сум, образа, печаль, щастя, невдоволення, свято.
§ Від поданих іменників утвори слова – родичі.
Хто більше?
Білка, білочка, білченя, білченятко...
Заєць –
Риба –
Горобець –
Миша –
Кіт –
Тигр –
Кінь –
§ Із поданих слів добери синоніми до слів “дівчина”, “дідусь”.
Ясочка, старенький, рідний, маленький, донечка, дівчатко, добрий, працьовитий, дбайливий.
§ Прочитай текст. Заміни виділені слова антонімами.
Настала весна. У перелітних пташок – радість. Вони летять на батьківщину.
§ Із синонімів в дужках вибери потрібне слово за змістом і запиши речення.
Переді мною розкинулось широке ( лан, поле, нива). Я відчув ( запахи, аромати, пахощі) стиглого жита. Весела пісня жайворонка линула у ( височині, небі, висоті, небесах)
§ Знайди недоліки в тексті – описі.
Тюльпан
Коли мама принесла тюльпан, він був закритий, неначе чекав чогось. І раптом на тюльпан впав промінь сонця. Тюльпан став розкриватися. Пелюстки запломеніли, неначе факел. У тюльпана пряме стебло з м’ясистими листочками.
§ Знайди і випиши слова близькі за значенням.
Труд, метелиця, хуга, хуртовина, робота, завірюха, віхола, праця, заметіль.
§ Знайди зайве слово.
Дорога, шлях, поле, траса, шосе, долина.
ПРИКМЕТНИК
§ Виберіть прикметники, за допомогою яких можна описати мамину усмішку, мамині очі, мамині руки
Ніжна, ласкава, добра, чуйна, щира, печальна, лагідна, працьовита, дбайлива, турботлива.
§ З’єднай ліву і праву колонки
Мишка біленький
Кошеня червоне
Підсніжник рідненька
Матуся солодкий
Мед тепле
Сонечко руденьке
Яблуко сіра
§ Доповни ряд слів.
Весна – лагідна, ...
Берізонька – зелена, ...
Кошеня - маленьке, ...
Матуся – мила, ...
§ Які прикметники заблукали?
Про шо говорять звірі?
Ворон каже воронятку: - Мій лукавий
Слон говорить слоненятку: - Мій маленький.
Заєць каже зайченятку: - Мій крилатий.
Гуска шепче гусенятку: - Мій хвостатий.
Лев говорить левенятку: - Мій біленький.
Лис говорить лисенятку: - Мій ласкавий.
§ Подумай, про яких звірів говорять так.
Сірий, косий, вухатий, боязливий - ...
Хитра, пишно хвоста, ласунка, руденька - ...
§ Спиши, добираючи потрібну ознаку.
Конвалія любить ( темний, віддалений, далекий) ліси. Знайти її нелегко.(Маленький, білий, ніжний) дзвіночки конвалії ховаються в ( широкий, темно – зелений, продовгуватий) листках.
§ Удосконалити текст, використовуючи слова з довідок.
Був сонячний день. Діти збирали ... ромашки. Раптом подув ... вітер. На небі з’явились ... хмари. Полив ... дощ. Діти сховались під густою ялиною.
Слова для довідок: сильний, білі, темні, пронизливий.
§ Дай відповіді на питання, використовуючи прикметники в дужках.
· Яка береза стояла на узліссі? ( Молода, струнка)
· Якими листочками милувалися подорожні? (Зеленими, ніжними)
· Який клен восени? (Багряний)
· Який дуб охороняв берізку? (Міцний)
- Дай відповіді на питання так, щоб вийшов текст. Придумай заголовок.
· Куди пішли діти після уроку?
· За ким вони спостерігали?
· Що вони принесли з собою
Слова для довідок: сусідній гай, руда білочка, соснова шишка , колючий їжачок, живий куточок.
- Користуючись віршиком, спробуй написати невеличкий твір “Весна прийшла”
Весняні квіти
Весна – чарівниця, неначе цариця,
Наказ свій послала, щоб краса встала.
І проліски, і травка, й зелена муравка,
І кульбаба рясна, фіалочка ясна.
Всі квіточки весняні, веселі і кохані.
З-під листя виходять, голівки підводять.
Од сну зимового до сонця ясного.
Ті квіти дрібненькі, мов діточки малесенькі,
Розбіглися у гаю, я їх позбираю
В пучечок до купки –
Для мами – голубки!
(Олена Пчілка)
- Вибери прикметники, вжиті в переносному значенні і використай для опису зими.
Білокоса чарівниця зима примчала на білому коні у сади і парки. Торкнулась чарівною паличкою верхівок дерев. І заіскрились на них кришталеві шати, срібні мережані намітки, білі пишні платтячка. На землі іскриться гаптований килим. У високому небі повільно пливуть хмарки, ніби великі білі кораблі.
- Випиши прикметники до іменника “слова”. В якому значенні вони вжиті? Які тобі до вподоби?
Є слова, що білі – білі, як конвалії квітки,
Лагідні, як усміх ранку, ніжно сяйні, як зірки.
Є слова, як жар пекучі. І отруйні наче чад ...
В чарівне намисто ти нанизуєш їх в ряд.
- До прикметників в переносному значенні добери прикметники в прямому значенні.
Гарячий привіт –
Глибока ніч –
Світла думка –
Залізна воля –
Кам’яне серце –
Золоте волосся –
Свіжа газета –
Сивий туман –
- Відшукай прикметники – антоніми.
Розкішний степ, убогі села ...
Це ти, мій краю чарівний?
Мій рідний край такий веселий,
Мій рідний край такий сумний.
- Прочитай. До виділених слів добери антоніми, постав замість крапок. Запиши утворений текст.
Вони зустрілися і подружилися в таборі “Артек”. Чорнявий, високий, тоненький, як лозинка, Алі і ..., й наче м’ячик, Юрко. Та й характери у них були різні. Юрко пустотливий, а Алі ... . їх ніколи не бачили окремо. Вони ... були ... .
- Спиши вірш, підкресли синоніми, добери свої синоніми до словосполучення “українська мова”
Вивчайте мову українську – дзвінкоголосу,
Ніжну, чарівну, прекрасну, милу і чудову,
Як материнську пісню колискову.
- Прочитай вірш, вибери порівняння. Подумай, уяви, з чим ще порівнюють сніжинки?
Закрутилися сніжинки, як веселі комашинки,
Наче зграї білих мух, як мякий холодний пух.
( Н.Забіла)
- Доповни речення своїми порівняннями.
У студеній високості народилися сніжинки,
І летять на землю в гості, мов...
Усе вкрите снігом, мов ...
У полі, в ліску закружляли у танку ці маленькі сніжинки, мов ...
- Опиши український рушник, використовуючи подані прикметники.
Лляний, тонкий, білий, полотняний, український, дорогий, простий, красивий, кольоровий, червоний, чорний, народний, рослинний, орнамент ...
- Удоскональ текст, використавши прикметники
Ранок
Ранок після ночі. Зірки пірнули у безодню неба.
Піднімається туман. Тихо навкруги.
( Літній, зимовий, ясний, короткої, довгої, теплої, бліді, яскраві, в синю, темну, похмурого, ясного, безхмарного, сивий, густий, блідий)
- До іменників добери прикметники, які б характеризували калину восени.
Барви –
Кетяги –
Намисто –
Вбрання –
Листя -
( Яскраво – червоні, нове, чудове, найчарівніші, багряно – золоте)
- Запиши текст, використавши утворені словосполучення.
Художниця – осінь прибереже для калини... і ось стоїть уже чепуруха у ... ховаючись у плетиво, немов соромлячись своєї краси. Навіть зима не насмілиться зірвати це ...
- Вибери, які сни сняться квітам.
Квіткові сни
Кожній квітці навесні сняться кольорові сни:
Кульбабі сняться золоті, тюльпанова – червоні,
І дуже – дуже голубі – дзвіночку лісовому.
Бузку сняться сни бузкові,
Волошці – волошкові,
Ромашці – срібні від роси,
Фіалці фіалкові.
( А.Костецький)
- Склади із поданими словосполученнями такі речення, щоб їх можна було використати в художньому описі.
Крислаті дуби, білі берези, гнучкі верби, стрункі тополі.
ІМЕННИК
§ Побудуйте речення, дібравши необхідні слова із дужок
( вмотивуйте)
Лагідне ( сонце, сонечко) засвітило у моє ( вікно, віконце) з самого ранку. Маленький підсніжник схилив свою ніжну ( голову, голівку) аж до землі. На моє подвір’я забігло чиєсь маленьке ( кошеня, кіт, кошенятко).
§ Розподіліть іменники у 2 колонки.
І – гарний настрій, ІІ – поганий настрій: радість, сльози, горе, сум, образа, печаль, щастя, невдоволення, свято.
§ Від поданих іменників утвори слова – родичі.
Хто більше?
Білка, білочка, білченя, білченятко...
Заєць –
Риба –
Горобець –
Миша –
Кіт –
Тигр –
Кінь –
§ Із поданих слів добери синоніми до слів “дівчина”, “дідусь”.
Ясочка, старенький, рідний, маленький, донечка, дівчатко, добрий, працьовитий, дбайливий.
§ Прочитай текст. Заміни виділені слова антонімами.
Настала весна. У перелітних пташок – радість. Вони летять на батьківщину.
§ Із синонімів в дужках вибери потрібне слово за змістом і запиши речення.
Переді мною розкинулось широке ( лан, поле, нива). Я відчув ( запахи, аромати, пахощі) стиглого жита. Весела пісня жайворонка линула у ( височині, небі, висоті, небесах)
§ Знайди недоліки в тексті – описі.
Тюльпан
Коли мама принесла тюльпан, він був закритий, неначе чекав чогось. І раптом на тюльпан впав промінь сонця. Тюльпан став розкриватися. Пелюстки запломеніли, неначе факел. У тюльпана пряме стебло з м’ясистими листочками.
§ Знайди і випиши слова близькі за значенням.
Труд, метелиця, хуга, хуртовина, робота, завірюха, віхола, праця, заметіль.
§ Знайди зайве слово.
Дорога, шлях, поле, траса, шосе, долина.
ПРИКМЕТНИК
§ Виберіть прикметники, за допомогою яких можна описати мамину усмішку, мамині очі, мамині руки
Ніжна, ласкава, добра, чуйна, щира, печальна, лагідна, працьовита, дбайлива, турботлива.
§ З’єднай ліву і праву колонки
Мишка біленький
Кошеня червоне
Підсніжник рідненька
Матуся солодкий
Мед тепле
Сонечко руденьке
Яблуко сіра
§ Доповни ряд слів.
Весна – лагідна, ...
Берізонька – зелена, ...
Кошеня - маленьке, ...
Матуся – мила, ...
§ Які прикметники заблукали?
Про шо говорять звірі?
Ворон каже воронятку: - Мій лукавий
Слон говорить слоненятку: - Мій маленький.
Заєць каже зайченятку: - Мій крилатий.
Гуска шепче гусенятку: - Мій хвостатий.
Лев говорить левенятку: - Мій біленький.
Лис говорить лисенятку: - Мій ласкавий.
§ Подумай, про яких звірів говорять так.
Сірий, косий, вухатий, боязливий - ...
Хитра, пишно хвоста, ласунка, руденька - ...
§ Спиши, добираючи потрібну ознаку.
Конвалія любить ( темний, віддалений, далекий) ліси. Знайти її нелегко.(Маленький, білий, ніжний) дзвіночки конвалії ховаються в ( широкий, темно – зелений, продовгуватий) листках.
§ Удосконалити текст, використовуючи слова з довідок.
Був сонячний день. Діти збирали ... ромашки. Раптом подув ... вітер. На небі з’явились ... хмари. Полив ... дощ. Діти сховались під густою ялиною.
Слова для довідок: сильний, білі, темні, пронизливий.
§ Дай відповіді на питання, використовуючи прикметники в дужках.
· Яка береза стояла на узліссі? ( Молода, струнка)
· Якими листочками милувалися подорожні? (Зеленими, ніжними)
· Який клен восени? (Багряний)
· Який дуб охороняв берізку? (Міцний)
- Дай відповіді на питання так, щоб вийшов текст. Придумай заголовок.
· Куди пішли діти після уроку?
· За ким вони спостерігали?
· Що вони принесли з собою
Слова для довідок: сусідній гай, руда білочка, соснова шишка , колючий їжачок, живий куточок.
- Користуючись віршиком, спробуй написати невеличкий твір “Весна прийшла”
Весняні квіти
Весна – чарівниця, неначе цариця,
Наказ свій послала, щоб краса встала.
І проліски, і травка, й зелена муравка,
І кульбаба рясна, фіалочка ясна.
Всі квіточки весняні, веселі і кохані.
З-під листя виходять, голівки підводять.
Од сну зимового до сонця ясного.
Ті квіти дрібненькі, мов діточки малесенькі,
Розбіглися у гаю, я їх позбираю
В пучечок до купки –
Для мами – голубки!
(Олена Пчілка)
- Вибери прикметники, вжиті в переносному значенні і використай для опису зими.
Білокоса чарівниця зима примчала на білому коні у сади і парки. Торкнулась чарівною паличкою верхівок дерев. І заіскрились на них кришталеві шати, срібні мережані намітки, білі пишні платтячка. На землі іскриться гаптований килим. У високому небі повільно пливуть хмарки, ніби великі білі кораблі.
- Випиши прикметники до іменника “слова”. В якому значенні вони вжиті? Які тобі до вподоби?
Є слова, що білі – білі, як конвалії квітки,
Лагідні, як усміх ранку, ніжно сяйні, як зірки.
Є слова, як жар пекучі. І отруйні наче чад ...
В чарівне намисто ти нанизуєш їх в ряд.
- До прикметників в переносному значенні добери прикметники в прямому значенні.
Гарячий привіт –
Глибока ніч –
Світла думка –
Залізна воля –
Кам’яне серце –
Золоте волосся –
Свіжа газета –
Сивий туман –
- Відшукай прикметники – антоніми.
Розкішний степ, убогі села ...
Це ти, мій краю чарівний?
Мій рідний край такий веселий,
Мій рідний край такий сумний.
- Прочитай. До виділених слів добери антоніми, постав замість крапок. Запиши утворений текст.
Вони зустрілися і подружилися в таборі “Артек”. Чорнявий, високий, тоненький, як лозинка, Алі і ..., й наче м’ячик, Юрко. Та й характери у них були різні. Юрко пустотливий, а Алі ... . їх ніколи не бачили окремо. Вони ... були ... .
- Спиши вірш, підкресли синоніми, добери свої синоніми до словосполучення “українська мова”
Вивчайте мову українську – дзвінкоголосу,
Ніжну, чарівну, прекрасну, милу і чудову,
Як материнську пісню колискову.
- Прочитай вірш, вибери порівняння. Подумай, уяви, з чим ще порівнюють сніжинки?
Закрутилися сніжинки, як веселі комашинки,
Наче зграї білих мух, як мякий холодний пух.
( Н.Забіла)
- Доповни речення своїми порівняннями.
У студеній високості народилися сніжинки,
І летять на землю в гості, мов...
Усе вкрите снігом, мов ...
У полі, в ліску закружляли у танку ці маленькі сніжинки, мов ...
- Опиши український рушник, використовуючи подані прикметники.
Лляний, тонкий, білий, полотняний, український, дорогий, простий, красивий, кольоровий, червоний, чорний, народний, рослинний, орнамент ...
- Удоскональ текст, використавши прикметники
Ранок
Ранок після ночі. Зірки пірнули у безодню неба.
Піднімається туман. Тихо навкруги.
( Літній, зимовий, ясний, короткої, довгої, теплої, бліді, яскраві, в синю, темну, похмурого, ясного, безхмарного, сивий, густий, блідий)
- До іменників добери прикметники, які б характеризували калину восени.
Барви –
Кетяги –
Намисто –
Вбрання –
Листя -
( Яскраво – червоні, нове, чудове, найчарівніші, багряно – золоте)
- Запиши текст, використавши утворені словосполучення.
Художниця – осінь прибереже для калини... і ось стоїть уже чепуруха у ... ховаючись у плетиво, немов соромлячись своєї краси. Навіть зима не насмілиться зірвати це ...
- Вибери, які сни сняться квітам.
Квіткові сни
Кожній квітці навесні сняться кольорові сни:
Кульбабі сняться золоті, тюльпанова – червоні,
І дуже – дуже голубі – дзвіночку лісовому.
Бузку сняться сни бузкові,
Волошці – волошкові,
Ромашці – срібні від роси,
Фіалці фіалкові.
( А.Костецький)
- Склади із поданими словосполученнями такі речення, щоб їх можна було використати в художньому описі.
Крислаті дуби, білі берези, гнучкі верби, стрункі тополі.