Властивості води-рідини. Вода-розчинник. Розчинні і нерозчинні у воді речовини

11.03.2015 10:52

 

 

 

Урок природознавства

на тему:

«Властивості води-рідини. Вода-розчинник. Розчинні і нерозчинні у воді речовини. Досліди»

(З клас)

 

     

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Мета: Формувати уявлення про властивості води-рідини і води розчинника; розвивати вміння аналізувати, робити висновки, вчити працювати в групах; правильно і охайно проводити досліди; виховувати товариські стосунки.

Обладнання: склянки з водою, ложки, вода, крейда, цукор, пісок, олія, сіль, зошит з  

природи.

Хід  уроку

I.   Організація класу

Хвилинка спостережень

-   Яка зараз пора року?

-   Який місяць?

-   Що можна сказати про стан неба?

-   Яка температура?

-   Чи є вітер?

II. Актуалізація знань.

1. Перевірка домашнього завдання.

 

–       Які восени бувають опади?

–       Де на Землі є вода? (рослинах, тваринах, грунті)

–       У яких станах перебуває вода в природі?

–       Я називаю слово, а ви – стан води (Вода, град, роса, пара, іней, лід, дощ, туман, сніг)

–       На дошці.

«Немає життя на Землі без ______________»

Нам потрібно відгадати кросворд і вставити слово у вислів.

 

 

 

 

В

е

с

е

л

к

а

 

 

д

о

щ

 

 

 

 

 

 

л

і

д

 

 

 

 

 

 

т

у

м

а

н

 

 

 

 

 

 

 

1)    Червоне коромисло через річку повисло (ВЕСЕЛКА)

2)    Коли нема – чекають, коли прийду – тікають (ДОЩ)

3)    Прозорий, як скло, але не вставиш у  вікно. (ЛІД)

4)    Не дід, а сивий, не спить, а стелиться,

Вкриває землю й океан, а зовуть його (ТУМАН)

 

- Якщо ви відгадаєте кросворд, то дізнаєтесь, без чого немає життя на Землі.

 

IІІ. Повідомлення теми уроку і завдань.

 

Ми дізнаємось сьогодні про властивості води та розчинні і нерозчинні речовини у воді.

 

ІV.    Вивчення нового матеріалу.

Бесіда з елементами дослідів та заповнення  таблиці-схеми.

 

Дослід 1. Чи має вода форму?

Лаборанти. Налити воду з пляшечки в склянку, зі склянки в блюдце. Чи має вода форму? (текуча, набирає форму посуду)

Дослід 2. Чи має вода колір? Запах?   (безбарвна, без запаху)

 

Дослід 3. Опустіть ложку в склянку з водою. Чи добре її видно? (прозора)

 

Дослід 4. Пригадайте, про яку властивість води ми дізнались, коли вивчали термометр? (при нагріванні – вода розширюється, при охолодженні – стискається)

 

Вчитель. А ось коли вода перетворюється на лід, то розширюється.

Після  кожного  з дослідів     на дошці  вивішується   теза.

 

стискається при охолодженні

 

безбарвна                               прозора

вода

без запаху                              не має форми

текуча     

 

 

IV.  Робота з підручником (с. 92).

1.     Читання статей «Властивості води-рідини».

2.     Відповіді на запитання.

3.     Чому взимку лопаються труби з водопроводною водою? (Виступи)

V. Фізкультхвилинка.

 

VI. Розповідь:

Вода має здатність розчиняти деякі речовини. Речовини, які розчинилися у воді -  це розчинні, які не розчинилися – не розчинні.

Вода, в якій розчинена речовина – розчин.

 

1. Робота - практична по групах. Проведення дослідів. З'ясування властивостей води-розчинника.

 

І група - досліди з сіллю, олією;
II група - досліди з цукром, піском;

ІІІ група – досліди з марганцем, крохмалем;

ІV група – досліди з лимонною кислотою, глиною;

V група – досліди з цукром рафінадом, крейдою.

 

2. Підведення підсумків практичної роботи.

(Висновки учнів про проведені досліди).

 

VІІ. Робота з підручником.

Читання статті «Вода-розчинник», бесіда за запитаннями.

 

VІІІ. Закріплення вивченого матеріалу.

 

 Тест

1) Які властивості води-рідини:

а) білого кольору, з запахом;

б) холодна, смачна;

в) текуча, прозора, без запаху, безбарвна.

2) Вода при замерзанні:

а) стискається;

б) розширюється;

в) не змінюється.

3) Нерозчинні у воді речовини:

а) пісок, глина,олія;

б) олія, цукор, сіль;

в) сіль, чай, пісок;

4) Вода перетворюється в газоподібний стан:

а) при кипінні, нагріванні;

б) при охолодженні;

в) при замерзанні;

5)    Вода при охолодженні:

а) розширюється;

б) стискається;

в) не змінюється;

 

(перевірка, парна)

Відповіді: 1в; 2б; 3а; 4а; 5б.

 

IX.    Підсумок уроку.

-         Що сподобалосб?

-         Що запамятали?

-         Які нові слова запамятили на уроці?

 

XIII. Домашнє завдання.

Зошит с.32; підручник с. 92-94. Відповіді на питання.