Творчі завдання з розвитку мовлення

14.03.2015 15:31

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ТВОРЧІ ЗАВДАННЯ

З РОЗВИТКУ МОВЛЕННЯ, ЗБАГАЧЕННЯ СЛОВНИКОВОГО ЗАПАСУ УЧНІВ

 

 

 

 

 

 

ТВОРЧИЙ ДОРОБОК ВЧИТЕЛЯ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ Олексієнко Тетяни Анатоліївни

 

 

ІМЕННИК

§  Побудуйте речення, дібравши необхідні слова із дужок

( вмотивуйте)

Лагідне ( сонце, сонечко) засвітило у моє ( вікно, віконце) з самого ранку. Маленький підсніжник схилив свою ніжну ( голову, голівку) аж до землі. На моє подвір’я забігло чиєсь маленьке ( кошеня, кіт, кошенятко).

§  Розподіліть іменники у 2 колонки.

І – гарний настрій,    ІІ – поганий настрій: радість, сльози, горе, сум, образа, печаль, щастя, невдоволення, свято.

§  Від поданих іменників утвори слова – родичі.

 

Хто більше?

Білка, білочка, білченя, білченятко...

Заєць –

Риба –

Горобець –

Миша –

Кіт –

Тигр –

Кінь –

§  Із поданих слів добери синоніми до слів “дівчина”, “дідусь”.

Ясочка, старенький, рідний, маленький, донечка, дівчатко, добрий, працьовитий, дбайливий.

§  Прочитай текст. Заміни виділені слова антонімами.

Настала весна. У перелітних пташок – радість. Вони летять на батьківщину.

§  Із синонімів в дужках вибери потрібне слово за змістом і запиши речення.

Переді мною розкинулось широке ( лан, поле, нива). Я відчув ( запахи, аромати, пахощі) стиглого жита. Весела пісня жайворонка линула у ( височині, небі, висоті, небесах)

§  Знайди недоліки в тексті – описі.

 

Тюльпан

Коли мама принесла тюльпан, він був закритий, неначе чекав чогось. І раптом на тюльпан впав промінь сонця. Тюльпан став розкриватися. Пелюстки запломеніли, неначе факел. У тюльпана пряме стебло з м’ясистими листочками.

§  Знайди і випиши слова близькі за значенням.

Труд, метелиця, хуга, хуртовина, робота, завірюха, віхола, праця, заметіль.

§  Знайди зайве слово.

Дорога, шлях, поле, траса, шосе, долина.

 

 

 

 

 

ПРИКМЕТНИК

§  Виберіть прикметники, за допомогою яких можна описати мамину усмішку, мамині очі, мамині руки

Ніжна, ласкава, добра, чуйна, щира, печальна, лагідна, працьовита, дбайлива, турботлива.

§  З’єднай ліву і праву колонки

Мишка                                   біленький

Кошеня                                  червоне

Підсніжник                                      рідненька

Матуся                                   солодкий

Мед                                        тепле

Сонечко                                 руденьке

Яблуко                                   сіра

§  Доповни ряд слів.

Весна – лагідна, ...

Берізонька – зелена, ...

Кошеня - маленьке, ...

Матуся – мила, ...

§  Які прикметники заблукали?

Про шо говорять звірі?

Ворон каже воронятку: - Мій лукавий

Слон говорить слоненятку: - Мій маленький.

Заєць каже зайченятку: - Мій крилатий.

Гуска шепче гусенятку: - Мій хвостатий.

Лев говорить левенятку: - Мій біленький.

Лис говорить лисенятку: - Мій ласкавий.

 

§  Подумай, про яких звірів говорять так.

Сірий, косий, вухатий, боязливий - ...

Хитра, пишно хвоста, ласунка, руденька - ...

§  Спиши, добираючи потрібну ознаку.

Конвалія любить ( темний, віддалений, далекий) ліси. Знайти її нелегко.(Маленький, білий, ніжний) дзвіночки конвалії ховаються в ( широкий, темно – зелений, продовгуватий) листках.

§  Удосконалити текст, використовуючи слова з довідок.

Був сонячний день. Діти збирали ... ромашки. Раптом подув ... вітер. На небі з’явились ... хмари. Полив ... дощ. Діти сховались під густою ялиною.

Слова для довідок:  сильний, білі, темні, пронизливий.

§  Дай відповіді на питання, використовуючи прикметники в дужках.

·        Яка береза  стояла на узліссі? ( Молода, струнка)

·        Якими листочками милувалися подорожні? (Зеленими, ніжними)

·        Який клен восени? (Багряний)

·        Який дуб охороняв берізку? (Міцний)

 

 

-  Дай відповіді на питання так, щоб вийшов текст. Придумай заголовок.

 

·        Куди пішли діти після уроку?

·        За ким вони спостерігали?

·        Що вони принесли з собою

Слова для довідок: сусідній гай, руда білочка, соснова шишка , колючий їжачок, живий куточок.

- Користуючись віршиком, спробуй написати невеличкий твір “Весна прийшла”

Весняні квіти

Весна – чарівниця, неначе цариця,

Наказ свій послала, щоб краса встала.

І проліски, і травка, й зелена муравка,

І кульбаба рясна, фіалочка ясна.

Всі квіточки весняні, веселі і кохані.

З-під листя виходять, голівки підводять.

Од сну зимового до сонця ясного.

Ті квіти дрібненькі, мов діточки малесенькі,

Розбіглися у гаю, я їх позбираю

В пучечок до купки –

Для мами – голубки!           

(Олена Пчілка)

- Вибери прикметники, вжиті в переносному значенні і використай для опису зими.

Білокоса чарівниця зима примчала на білому коні у сади і парки. Торкнулась чарівною паличкою верхівок дерев. І заіскрились на них кришталеві шати, срібні мережані намітки, білі пишні платтячка. На землі іскриться гаптований килим. У високому небі повільно пливуть хмарки, ніби великі білі кораблі.

- Випиши прикметники до іменника “слова”. В якому значенні вони вжиті? Які тобі до вподоби?

Є слова, що білі – білі, як конвалії квітки,

Лагідні, як усміх ранку, ніжно сяйні, як зірки.

Є слова, як жар пекучі. І отруйні наче чад ...

В чарівне намисто ти нанизуєш їх в ряд.

- До прикметників в переносному значенні добери прикметники в прямому значенні.

Гарячий привіт –

Глибока ніч –

Світла думка –

Залізна воля –

Кам’яне серце –

Золоте волосся –

Свіжа газета –

Сивий туман –

 

- Відшукай прикметники – антоніми.

Розкішний степ, убогі села ...

Це ти, мій краю чарівний?

Мій рідний край такий веселий,

Мій рідний край такий сумний.

- Прочитай. До виділених слів добери антоніми, постав замість крапок. Запиши утворений текст.

Вони зустрілися і подружилися в таборі “Артек”. Чорнявий, високий, тоненький, як лозинка, Алі і ..., й наче м’ячик, Юрко. Та й характери у них були різні. Юрко пустотливий, а Алі ... . їх ніколи не бачили окремо. Вони ... були ... .

- Спиши вірш, підкресли синоніми, добери свої синоніми до словосполучення “українська мова”

Вивчайте мову українську – дзвінкоголосу,

Ніжну, чарівну, прекрасну, милу і чудову,

Як материнську пісню колискову.

- Прочитай вірш, вибери порівняння. Подумай, уяви, з чим ще порівнюють сніжинки?

Закрутилися сніжинки, як веселі комашинки,

Наче зграї білих мух, як мякий холодний пух.

                                                                           ( Н.Забіла)

- Доповни речення своїми порівняннями.

У студеній високості народилися сніжинки,

І летять на землю в гості, мов...

Усе вкрите снігом, мов ...

У полі, в ліску закружляли у танку ці маленькі сніжинки, мов ...

- Опиши український рушник, використовуючи подані прикметники.

Лляний, тонкий, білий, полотняний, український, дорогий, простий, красивий, кольоровий, червоний, чорний, народний, рослинний, орнамент ...

- Удоскональ текст, використавши прикметники

Ранок

Ранок після ночі. Зірки пірнули у безодню неба.

Піднімається туман. Тихо навкруги.

( Літній, зимовий, ясний, короткої, довгої, теплої, бліді, яскраві, в синю, темну, похмурого, ясного, безхмарного, сивий, густий, блідий)

- До іменників добери прикметники, які б характеризували калину восени.

Барви –

Кетяги –

Намисто –

Вбрання –

 Листя -

( Яскраво – червоні, нове, чудове, найчарівніші, багряно – золоте)

 

 

 

- Запиши текст, використавши утворені словосполучення.

Художниця – осінь прибереже для калини... і ось стоїть уже чепуруха у ... ховаючись у плетиво, немов соромлячись своєї краси. Навіть зима не насмілиться  зірвати це ...

-         Вибери, які сни сняться квітам.

Квіткові сни

Кожній квітці навесні сняться кольорові сни:

Кульбабі сняться золоті, тюльпанова – червоні,

І дуже – дуже голубі – дзвіночку лісовому.

Бузку сняться сни бузкові,

Волошці – волошкові,

Ромашці – срібні від роси,

Фіалці фіалкові.

                                                                                     ( А.Костецький)

- Склади із поданими словосполученнями такі речення, щоб їх можна було використати в художньому описі.

Крислаті дуби, білі берези, гнучкі верби, стрункі тополі.