Цікавинки навчання з української мови
ЦІКАВИНКИ НАВЧАННЯ
Творчий доробок вчителя початкової школи Олексієнко Тетяни Анатоліївни
ЛОГІЧНІ ДИКТАНТИ З ТАБЛИЦЯМИ.
На дошці написані слова. Під час читання вчитель робить паузу, показує на потрібний ряд слів. Діти вибирають одне слово і самостійно записують. Вчитель подовжує читати.
1. ВЧИМОСЯ ВЖИВАТИ ПРИКМЕТНИКИ.
Пізня осінь
Насунули важкі (1) хмари. Повіяв (2) вітрисько. Заморосив (3) дощ. Розгубила свої (4) листочки. Заколисує її пізня осінь.
Слова на дошці.
1. Сірі, рожеві.
2. Легенький, пронизливий.
3. Холодний, теплий.
4. Зелені, золоті.
2. ВЧИМОСЯ ВЖИВАТИ ІМЕННИКИ.
Мурчик.
Бабуся подарувала Катрусі пухнате ( кошеня). Шерсть у нього сіра, а (очі) зелені. Дівчинка назвала маленького ( друга) Мурчиком.
Старанно доглядає Катруся за кошеням, а воно віддячує їй щирою
( дружбою)
Записані на дошці слова:
1. Щеня, кошеня, курча.
2. Вуха, лапки, очі.
3. Друга, велетня, розбишаку.
4. Порадою, дружбою.
3. ВЧИМОСЯ ВЖИВАТИ ДІЄСЛОВА.
Справжній друг.
Іванко дуже (любить) птахів. Взимку він ( підгодовує) їх хлібом, зерном, а навесні ( вивішує) шпаківні. Хлопець ніколи не ( турбує) у гніздах птахів. Він для них – справжній друг.
Записані на дошці слова:
1. Любить, остерігається, бачить.
2. Відгодовує, мріє, підгодовує.
3. Прибирає, вивішує.
4. Турбує, вірить.
ПЕРЕПЛУТАНКА.
Мета. Вдосконалювати вміння обирати влучні слова, розвивати кмітливість, логічне мислення.
1.
Все снігом замела сала
Кормів доволі вже зима
Синичці я повішу співала
Щоби вона усім нема
У годівничку під гуртом
Птахи летять усі запашні
Їм сиплю крихти не страшні
І вже морози за вікном
2.
Каже мама синочку крилатий
А зайчиха зайчатку хвостатий
Лис шепоче лисенятку сіренький
Орел воркоче орлятку рідненький
3.
тепле сонечко працювати
до людей всіх оса
у косаря в руках спати
у лузі десь гуде проснулося
ми не будем довго коса
нам пора теж посміхнулося
Ці завдання можна використовувати як на уроках читання, так і в позаурочний час.
Зачаровані вірші
У вірші більшість слів записано задом наперед. Завдання на розвиток стійкої уваги.
1 рівень – 2 строфи
2 рівень – 4 строфи
3 рівень – 6 строф
Самостійно прочитати і записати правильно.
В ібен етнос єірг, В небі сонце гріє,
Аварт зеленіє Трава зеленіє,
Цвітуть в Ізу итівк, Цвітуть в лузі квіти,
Веселяться итід. Веселяться діти.
Прийшла од сан ансев, Прийшла до нас весна,
Звеселила хісв анов. Звеселила всіх вона.
***********
Я ц сіл удіп, Я у ліс піду,
Пролісок удйанз, Пролісок знайду,
Удцб малювати буду малювати,
Ат ен унатс итавр, Та не стану рвати,
Об маленькі итівк Бо маленькі квіти
Токат ьтучох итиж. Також хочуть жити.
***********
у умондір їарк У рідному краї
Есу ешілимйан, Усе наймиліше –
Тут обен єаркзеб Тут небо безкрає,
І етнос ешілпет. І сонце тепліше.
Ашіндірйан ялмез - Найрідніша земля –
АнїаркУ яом. Україна моя.
Ці завдання можна використовувати на уроках читання та природознавства.
ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО ПРО ІМЕННИК.
Самостійна робота
МАНДРІВНИК.
Іменники відповідають на питання |
||||
|
|
|
|
|
Допоможіть Незнайці перевірити текст. Із Києва приїхала Марічка в гості до бабусі Катерини петрівни.Дівчинці дуже подобається Село підбереззя. В ньому вона має багато Друзів. Разом із Галинкою та Петриком ходить Марічка до річки Луги, в ліс по гриби. Дітей завжди супроводжує вірний Пес Рябко. |
|
Один багато Птах --------------------- Ніс --------------------- Груша ---------------------- --------------------- книги --------------------- сини --------------------- вовки |
Іменники, які відповідають на питання “хто?” підкреслити червоним кольором, а на питання “що?” – синім |
||
|
Кіт, ключі,хмара, лікар, лелека, зима |
|
ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО ПРО ПРИКМЕТНИК
Самостійна робота
МАНДРІВНИК
Прикметники відповідають на питання
|
|
Підкресліть прикметники Веселий, червона, молодість, молодий, стоїть, весняне |
|
Один багато Смачна ---------------- Злий ----------------- Веселе ---------------- |
Доберіть прикметники, близькі за значенням. 1. Мамині руки (які?) лагідні, ------------------- 2. Зимовий вітер (який?) пронизливий, ------------- 3.Учениця (яка?) старанна, ------------------ Доберіть прикметники, протилежні за значенням. Добрий -------------------- Веселий ------------------- Охайний ------------------ |
ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО ПРО ДІЄСЛОВО.
Самостійна робота
МАНДРІВНИК
Дієслова відповідають на питання -------------------------- |
Доберіть дієслова, близькі за значенням. Крокувати ------------- Піклуватися ----------- Доберіть дієслова протилежні за значенням. Мовчить -------------- Радіє ------------------ Продає ---------------- |
Підкресліть дієслова. Письмовий, пише, біжить, принесли, вірність, усміхається |
Один багато Прочитав ---------- Сидить ---------- Пише ----------- |