Формування духовності, розвиток творчості дітей через дитяче об’єднання молодших школярів “Сонячна країна”
Тема досвіду: Формування духовності, розвиток творчості дітей через дитяче об’єднання молодших школярів “Сонячна країна”
Автор досвіду: Олексієнко Тетяна Анатоліївна
Адреса досвіду: Запорізька область,
Чернігівський район,
с. Новомихайлівка
Новомихайлівський навчально-виховний
комплекс Новомихайлівської
сільської ради Запорізької області
Базова модель досвіду
Проблема духовного розвитку особистості одвічна. Скільки існує людина, стільки вона намагається вдосконалити свій внутрішній світ. Адже в наш час, коли в юного покоління культивується пристосовницька мораль, є розмитими ціннісні орієнтації, життєві цілі й ідеали, дуже непросто цілеспрямовано формувати морально розвинену особистість, для якої загальноприйняті духовні пріоритети набували б глибокого життєвого сенсу й суб’єктивної цінності, виступали дієвими регуляторами моральної поведінки.
Соціальні реалії, що наразі склалися, потребують нових підходів до морального виховання особистості, докорінного переосмислення його парадигми, оновлення якісних характеристик учня на основі гуманізації його життєдіяльності.
Одним із пріоритетних завдань освіти має бути виховання особистостей, які б гармонійно поєднували в собі духовний, фізичний, інтелектуальний і психічний розвиток, самопізнання з пізнанням природи буття людини, усесвіту, суспільства, нації і людства, основ розвитку матеріальної і духовної культури.
Багато хто з філософів вважає, що саме духовність стане провідною цінністю цього сторіччя на противагу гіпертехнологізації суспільного життя та гомогенізації культури. Ось чому проблеми морального виховання привертають сьогодні стільки уваги і викликають безліч дискусій.
Система виховання має допомогти не тільки оволодіти системою духовних цінностей, а й підготувати дітей до життя в конкретному соціально-культурному просторі.
Виховання через дитячі організації – провідний шлях формування особистості, її духовного світу. Запропонований досвід дозволяє створити такий життєвий простір для дітей, в якому цінносні орієнтири набувають особливого значення. Дитяче об’єднання “Сонячна Країна” дає початок формуванню громадянина освіченого, активного, який вміє жити і працювати в умовах демократизації, в умовах зростаючої та економічної відповідальності, який уміє встановлювати контакти з іншими людьми, орієнтуватися в ситуаціях, що склалися.
Актуальність досвіду.
У новій концепції дванадцятирічної загальноосвітньої школи України виховання вільної, національно свідомої і життєво компетентної особистості визначається як першочергове завдання. Ця стратегія узгоджується із загальними об’єктивними вимогами до соціалізації школярів в динамічних умовах сучасного світу, за яких зростає попит на особистостей, здатних винаходити адекватні шляхи розв’язання багатьох нагальних економічних і соціальних проблем, бути відповідальним за власну долю свого народу.
Запропонований досвід є актуальним так як дає змогу сформувати таку особистість, яка зможе вільно орієнтуватися в динамічних умовах сучасного світу.
Перспективність досвіду.
Досвід може бути використаний класними керівниками, вихователями, педагогами позакласної роботи, всіма тими, хто працює з дітьми і хоче виховати в них патріотизм, ініціативність, творчу особистість.
Запропонована система роботи має багатий практичний матеріал, що стане в нагоді класним керівникам, вихователям навчальних закладів.
Наше духовне відродження має просуватися вперед, слід готувати шкільну молодь до життя, даючи їй гуманістичні знання, національні та загальнолюдські цінності.
Результати, які отримав автор досвіду:
Моніторинг характерологічних якостей учнів свідчить про позитивну динаміку учнів, які діяли в дитячому об’єднанні “Сонячна Країна”. У вихованців виникає потреба:
1. Усвідомлення знань, умінь та навичок пізнавальної, комунікативної, організаційної та соціальної сфер взаємодії.
2. Усвідомлення своєї унікальності, неповторності, цінності як громадянина України, громадянина, якому притаманне поєднання духовного багатства, моральної чистоти та фізичної досконалості.
3. Виникає потреби пізнати самого себе, бажання жити в мирі і злагоді, формується уміння робити добро.
4. Творчого підходу до дорученої справи та до діяльності взагалі.
Умови в яких створювався досвід.
Досвід створювався в умовах сільського навчального закладу. Але оптимальні результати можна одержати в навчальних закладах як міста так і села.
Теоретичну основу досвіду складають Концепція про громадянську освіту та громадянське виховання, напрацювання дитячих громадських формувань України, виховні ідеї А. Макаренка, К. Ушинського, які велику увагу приділяли вихованню національної свідомості, людського характеру, педагогічні ідеї гуманного підходу до дітей Яна Амоса Коменського, педагогічні ідеї виховання через середовище В.О. Сухомлинського.
Інформаційно-педагогічна модель досвіду
Провідною педагогічною ідеєю є створення на базі одного класу дитячого об’єднання “Сонячна Країна”, яке дає змогу дитині включитись у різноманітні види діяльності та спілкування, в яких вона навчається збалансовувати свої інтереси з інтересами навколишніх людей, а також суспільства в цілому, що дуже важливо у наш час.
Дитяча організація виступає проміжною ланкою між людиною і суспільством, дає їй змогу успішно соціалізуватися. Вона охоплює ту частину життєвого простору дитини, через яку лежить її шлях у суспільство.
Автор досвіду доводить, що виховання в дитячому об’єднанні “Сонячна Країна” є більш продуктивним, так як задовольняє потреби дітей у належності до гурту ровесників, у спілкуванні, турботі , значущості, дає можливість випробувати себе у різних справах, відкриває можливість для формування соціальної відповідальності особистості.
Головною метою об'єднання є розвиток духовності, творчої активності школярів, виховання в них почуття власної гідності, виховання любові до рідного краю, до родини, формування здорового способу життя.
Завдання :
Ø Виховувати дружні стосунки між учнями, співпереживання іншим людям , формувати бажання жити в мирі і злагоді, уміння робити добро.
Ø Виховувати громадянина, якому притаманне поєднання духовного багатства, моральної чистоти та фізичної досконалості.
Ø Формувати засади здорового способу життя у школярів .
Ø Розширити діапазон діяльності школярів як членів єдиного колективу, створювати умови для їхньої співдружності, творчого пошуку.
Ø Підвищення активності учнів у навчанні, розвиток творчих здібностей, ініціативи і самодіяльності.
У дитячому об’єднанні :
1. Дитина засвоює цінності у діяльності і спілкуванні з ровесниками.
2. Виховання здійснюється не лише на словах, а й через конкретні справи, у ситуаціях, що є часткою повсякденного життя.
3. Особистісний розвиток відбувається через соціально-значущі справи, в яких особистість осмислює свою соціальну відповідальність – перед батьками, друзями, людьми, країною.
Методи виховання у об’єднанні:
Виховання у об’єднанні проводиться через широку програму дій (додаток 1), що приваблює дітей, базується на врахуванні їхніх вікових особливостей і тих умов за яких діє дитяче об’єднання.
Програма діяльності дитячого об’єднання “Сонячна країна” містить такі виховні ключі:
q Людина починається з добра.
q Стань природі другом, бо ти і сам її частина.
q Як святиню бережіть символи держави.
q Мова наша барвінкова, мова наша солов’їна.
q Сонячна Країна – країна здорових дітей.
q Книжка – добрий, милий друг, книжка знає все навкруг.
q До світла, до знань, до творчості.
q Знай сторінки роду свого.
q Вчись жити в мирі й злагоді.
По кожному направленню ( виховний ключ) розроблені основні заходи і орієнтири, які містять змагання, дискусії, забави, зустрічі, свята, екскурсії, мандрівки, конкретні творчі справи.
Таким чином діяльність в об’єднанні є ціленаправленою і систематичною.
Основні заходи та шляхи діяльності розроблені на основі діагности учнів класу і відповідають їх віковим особливостям, потребам та нахилам. Велику увагу приділено творчому зростанню учнів. Діти приймають участь у загально шкільних творчих конкурсах а також в конкурсах в межах “Сонячної країни”. Незважаючи на свій юний вік, діти – активні учасники та переможці шкільних етапів творчих конкурсів. (додаток 2)
Основні виховні ключі дають змогу реалізувати виховні завдання, які ставить класний керівник.
В направленнях ( виховних ключах) не тільки сплановано розрізнені заходи для дітей спілки, але розроблені цілеспрямовані програми духовного становлення особистості молодшого школяра. Так, наприклад, виховний ключ “Людина починається з добра” містить програму “Абетка Доброти” (додаток 3). Виховний ключ “Будь природі другом, бо ти і сам її частина” включає факультативний курс еколекторію “Природа – наш дім”. (додаток 4)
Дуже важливо те, що діяльність “Сонячної Країни” побудована на грі. Розпочинається у житті дитини як власне гра, вона переростає у вміння жити у складних і слабо прогнозованих життєвих реаліях. В ігрових ситуаціях дитина отримує чудову можливість тренуватись і готуватись до “дорослої гри” - гри життя.
Дітей приваблює атрибутика, закони і правила, самоврядування у об’єднанні. Учні спільно з педагогом створили свою нормативно-правову базу об’єднання. (додаток 5)
Дитяче об’єднання “Сонячна країна” утворена на добровільних засадах, згуртовує школярів для корисних і добрих справ, сприяє розвитку творчих здібностей.
Членами організації є учні одного класу Новомихайлівського навчально – виховного комплексу Новомихайлівської сільської ради, які визнають і виконують статут спілки. Прийом до « Сонячної країни» відбувається на святкових зборах всіх членів спілки в урочистій обстановці. (додаток 6)
Жителі Сонячної Країни.
Найвищим органом Сонячної Країни є збори учнів класу. Збори скликаються не рідше двох разів на рік.
Загальні збори ухвалюють Статут, програмні документи.
Педагог – класний керівник є творчим наставником дитячого об’єднання “Сонячна Країна”. Він має право дорадчого голосу, остаточне рішення належить школярам.
Діти, які входять до дитячого об’єднання “Сонячна Країна” можуть називатися жителями Сонячної Країни, а їх клас – Сонячний дім. Вони мають право носити відзнаку – галстук сонячного кольору та знак на грудях у вигляді маленького сонечка.
Кожен житель Сонячної Країни має доручення. Доручення за часовою стрілкою протягом 2-3 місяців. Це дає змогу кожному члену спілки побути в різних ролях. Розподіл доручень справа дуже важлива, так як показує, що дитині довіряють, на неї покладаються. Воно виховує волю і наполегливість, самостійність та організованість, уміння доводити розпочату справу до кінця. Доручення формує активну суспільну позицію дитини. Діти звітують перед об’єднанням про виконання завдань, при цьому відбувається оцінка їх діяльності та зміна доручень.
Діти часто не справляються зі своїми дорученнями не тому, що лінуються, а тому, що не знають, як їх виконувати. У вирішенні цього питання на допомогу класоводу приходять шефи-організатори шкільної республіки самоврядування “Передзвін”, які свого часу вже пройшли цей етап.
Як і всяка робота, діяльність жителів Сонячної Країни обліковується. Для цього в класній кімнаті створений куточок, який так і називається добрі і корисні справи жителів Сонячної країни. На промінчиках сонця діти прикріплюють всі справи, які вони довели до кінця. А також стали традиційними для діток лінійки різного направлення: лінійки - свята, лінійки – підведення підсумків, лінійки – планування тощо. Вони не однотипні і проводяться в залежності від мети проведення.
В процесі діяльності “Сонячної Країни” склалися цікаві традиції: проведення свят, акцій, усних журналів, нестандартних уроків та занять, цикли цікавих та пізнавальних бесід та інші. (додаток7)
Основні принципи виховання педагога в дитячому колективі “Сонячна Країна”:
1. Колектив формує яскраву неповторну особистість.
2. Творчість – основа діяльності.
3. Побудова відносин між школярами і дорослими на основі співдружності, співробітництва та ділового партнерства.
4. Самоорганізованість, самостійність, самоврядування, самовиховання.
5. Навчання кращого життя через включення в кращі стосунки.
6. Виховання звички шукати робити добро.
7. Ігрова діяльність як основна частина дозвілля школярів.
Рекомендації щодо впровадження досвіду в масову педагогічну практику
Досвід може бути впроваджений в практику роботи педагога, вихователя, класовода за умов:
1. Усвідомлення та прийняття ідей гуманістичного розвитку особистості через дитячі об’єднання.
2. Розуміння генетичних особливостей українського менталітету.
3. Створення діяльнісного простору молодшого школяра, простора за якого діти більше будуть діяти.
4. Інтеграція виховного вплив, орієнтація на загальнолюдські цінності як основу виховного процесу.
Життєві принципи автора досвіду:
Гуманний підхід до дітей.
Ян Амос Коменський
Виховання в колективі і через колектив.
А.С. Макаренко
Технологія колективної творчої діяльності.
І.П. Іванов
Виховання людини в людині.
В.А. Караковський