“ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ ПРО ЗВУКИ МОВИ. МОДЕЛЮВАННЯ ОДНОСКЛАДОВИХ, ДВОСКЛАДОВИХ СЛІВ” ( МАНДРІВКА ДО ОСІННЬОГО ЛІСУ)

11.03.2015 11:10

 

 

“ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ ПРО ЗВУКИ МОВИ. МОДЕЛЮВАННЯ ОДНОСКЛАДОВИХ, ДВОСКЛАДОВИХ СЛІВ”

 

 

( МАНДРІВКА ДО ОСІННЬОГО ЛІСУ)

 

 

 

ПІДГОТУВАЛА

ВЧИТЕЛЬ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ

         НОВОМИХАЙЛІВСЬКОГО НВК

ОЛЕКСІЄНКО Т.А.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема: Закріплення вивченого матеріалу про звуки мови. Моделювання односкладових, двоскладових слів”.

 

Мета : закріпити вміння моделювати односкладові і двоскладові слова, ставити їх у відповідність до схем, утворювати різні злиття із запропонованих учителем звуків, чітко й швидко промовляти віршики, насичені певним звуком, розвивати мовно – рухові відчуття, виховувати турботливе ставлення до природи, культуру мовленнєвого спілкування.

 

Обладнання: ілюстрації про осінь, картина І.Левітана “ Золота осінь”, малюнки дерев, білки, грибів, зайця, роздатковий матеріал до гри “Допоможіть кожному потрапити додому”, грамзапис П.І.Чайковського “Пори року”

 

Тип уроку: урок – мандрівка

 

Хід уроку.

 

І. Організаційна частина. Готовність  до уроку

 

Звучить грамзапис п’єси П.І.Чайковського “Пори року”.

 

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

- Діти, на сьогоднішньому уроці ми помандруємо до осіннього лісу. Дідусь – лісовичок запросив нас у гості. Тож вирушаємо!

 

-         А чому цей ліс такий красивий? Якими словами можна описати

( назвати ) ліс?

 

Ліс – червонястий, жовтий, чарівний, замріяний, чудовий, прекрасний.

 

( Використовую картину І.Левітана “Золота осінь”)

 

- А щоб потрапити нам у гості до дідуся – лісовичка, необхідно відгадати загадки і записати моделі слів – відгадок. А зараз ми будемо тихенько йти (діти виконують тупотів ку) й слухають вірш про ліс.

Ой у лісі, ой у лісі

Мох закрив поляни лисі.

Скрізь ялини та дуби,

А під кущиком – гриби.

На галявині синиці

Лісові клюють суниці.

І завзятий дятел – стук! –

Гострить дзьобика об сук.

Тут живуть хороші звірі –

Їжачки, зайчата сірі.

Кожен з них прибігти рад

Прямо в казку для малят.

 

- А тепер відпочинемо на лісовій галявині і прислухаємося до співу пташок, до стуку дятла, про якого говорилося у вірші.

 

Зараз – час для загадування загадок.

 

Загадки

* У білій одежині, в хустині жовтенькій

сумує край долини тонесенька Оленка.          ( Береза)

 

* Ніщо не летіло, ніщо не злякало,

а вся затремтіла, а вся задрожала.                     ( Осика)

 

* Сини в шапках, а батько – ні.                      (Дуб)

 

* Стоїть при дорозі на одній нозі,

шапочку має та нікого не вітає.                       (Гриб)

 

ІІІ. Мандрівка до лісу.

 

1. Розвиток мовлення.

- Діти, а як називається це дерево. Що росте в лісі?    ( дуб)

 

(Малюнок дуба із дуплом)

 

- А чому в загадці його названо батьком? ( Він має багато “жолудів – синів”)

-         А чиє дупло в дубі? І хто так швидко перескакує з гілки на гілку?  

( Білочка)

- А зараз послухайте початок казки про двох білочок і продовжте її.

         Жили собі дві білочки в густому лісі. Однаково гарні, пухнасті, але не однакової вдачі. Одна з них цілий день трудилася. То збирала горішки. То гриби, то жолуді. І все це складала у дуплі дерева на зиму. А друга білочка тільки те й робила, що цілими днями стрибала з гілки на гілку...

 

Діти можуть продовжити казку так:

 

         ... Особливо любила вона ялинкове насіннячко. Ласувала ним цілісінький день. Не готувалася мала господиня до зими. Настали морозні дні. А  в неї в комірчині немає харчів. Пострибала до подруги просити поради. А вона їй відповідає: “Хто дбає, той і має”.

 

- Що зробила перша білочка? Вказуємо у схемі перший і останній звуки. Діти визначають картками кількість звуків у словах

 

-

 

 

 

 

о

-

 

 

 

о

 

-

 

 

 

 

о

1.     горіхи ( 6 звуків)

2.     гриби ( 5 звуків)

3.     жолуді ( 6 звуків)

 

2. З’ясування значення слів

- А зараз давайте помандруємо далі. Зверніть увагу на кленовий листок.

Ось широке листя клена6 п’ятикутне і різьблене,

Наче скульптор різаком працював над тим листком

 

Листочок пропонує нам свої завдання: “Я – листок. А де ви ще можете зустріти мою назву, крім дерев і кущів?”.

( У зошиті, блокноті, книжці)

    - о -

     - о

 

 

- Чи правильно записана схема слова “листок?” Викладіть її з карток на парті.

- Діти, кленовий листочок ще дещо хоче запитати у вас. ( Малюнок підберезовика і зайця)

- Чому предмети так називаються?

Підберезовик – це гриб. Має таку назву тому, що росте під березою.

Заєць- ... (діти не знають походження цього слова).

 

- Послухайте віршик.

-         Куцо хвостику вухатий,

Чому зайцем тебе звати?

Так давно мене назвали

І на вухане зважали.

Бачили, що молодець,

І назвали стрибунець.

Бо “заяти” – то “стрибати”.

Сам ти можеш порівняти:

Продавець – від продавати,

Видавець – від видавати,

Ну, а заєць – від заяти,

Щоб ясніше - то стрибати.

- Складіть речення про гриби, зайця.

 

 

3. Ознайомлення з формою листків.

-         Ось підходимо до наступних дерев. Що це за дерева? ( Діти – п’ятикласники у вбранні різних дерев) Розглянемо листочки цих дерев.

У верби листки довгенькі,

Гостроверхі і дрібненькі,

Все лопочуть потихеньку

Під вітрами навесні.

У сосни зелено тканий

Свій наряд – тонкі голки.

Он біленькі серги – слізки

Вкрили гілочку тонку

Легко нам впізнать берізку.

-         Назвіть перші звуки у словах – назвах дерев. Охарактеризуйте їх.

-         Який останній звук у цих словах?

-         Утворіть злиття з попередніми звуками (ва), (са), (ба).

-         У назві якого дерева є два однакові звуки?   ( сосна)

 

4. Гра “Про кого так говорять?”

- Ось і наш дідусь Лісовичок. За те, що ми вміємо поводитися в лісі і виконувати всі завдання, він пропонує нам ігри. Про кого так говорять у казках та оповіданнях?

Сірий ... (вовк)

Клишоногий ... (ведмідь)

Косий, побігайчик ... (заєць)

Білобока... (сорока)

Хитрячок ... (їжачок)

Руда, кума, шахрайка ... (лисичка)

 

- Поділимо ці слова на склади.

- Яке серед цих слів найдовше, найкоротше?

- У якому слові один голосний звук?

 

5. Рухлива гімнастика

Імітація рухів мешканців лісу  ( з різним видом завдань)

 

6. Гра “Допоможіть кожному потрапити додому”.

Діти правильно розкладають картинку тварини і навпроти отримують її будиночок:

Ведмідь – барліг                                               жаба – вода

Риба – акваріум                                       птах – гніздо

Собака – будка                                        білка – дупло

Шпак – шпаківня                                               миша – нора

Бджола – вулик

 

7 Гра “Яка пора року зображена на малюнку?”

( Ілюстрації лісу в кожну пору року)

ІУ. Підсумок уроку.

1. Враження від уроку.

-         Що вам найбільше сподобалося робити на уроці?

-         Які ж дерева ростуть у лісі?

-         А які тварини там живуть?

Учитель.

Наче в казці побували ми сьогодні. І красива вся природа, і багата!

 

2. Вивчимо напам’ять.

Учитель

Коли лісом буду я іти,

Теж посію зерна доброти.

Побажаю дереву і пташці,

Щоб вони жили у мирі й щасті!

 

3. Вузлик напам’ять.

Учитель

Вам у походи ходити

І мандрувать, любі діти,

Вмійте ж природу любити,

Кожній стеблинці радіти.

В полі, у лісі, над яром –

Квіти, дерева і трави...

Цвіту не вирви задаром.

Гілки не втни для забави.

Оберігайте ж повсюди

Шлях і стежиночку в гаї.

Все те окрасою буде

Нашого рідного краю.