ІНТЕГРОВАНИЙ УРОК З УКРАЇНСЬКОГО ЧИТАННЯ, НАРОДОЗНАВСТВА ТА МУЗИКИ У 4 КЛАСІ «ШЕВЧЕНКО – ВЕЛИКИЙ СПІВЕЦЬ УКРАЇНИ»

03.03.2015 11:01

 

ІНТЕГРОВАНИЙ УРОК З УКРАЇНСЬКОГО ЧИТАННЯ, НАРОДОЗНАВСТВА ТА МУЗИКИ У 4 КЛАСІ «ШЕВЧЕНКО – ВЕЛИКИЙ СПІВЕЦЬ УКРАЇНИ»

 

Мета: поновитии й поширити знання учнів про національного генія; викликати почуття симпатії до малого Тараса, до його природного розуму, допитливості, хисту, співчуття до його нелегкого життя; зацікавлювати учнів прочитаним і почутим матеріалом; розвивати усне мовлення, вміння коментувати, робити висновки; виховувати пошану до історичного минулого нашого народу, повагу до творчої спадщини митця, бажання наслідувати його заповіти, щире захоплення українською піснею; засобом навчальних ігор сприяти розвитку пізнавальної активності учнів.

І. Вступне слово вчителя.

Генії належать людству.

Наш національний геній Тарас Шевченко належить всьому людству.

Ми  з вами вже проводили три ранки, присвячені талановитому поету і художнику. Але це не означає, що ми знаємо про нього абсолютно все! Ви, діти, будете зростати, і будуть розширюватись ваші пізнання. Бо Шевченко – це не тільки те, що знають, а й з чим живуть.

Наш сьогоднішній урок – ще одна  спроба поновити і поповнити відомості про великого співця України.

Яким чином будемо накопичувати знання?

Нам стануть у пригоді:

1)    Ваші попередні знання;

2)    Повідомлення відомого «шевченкозанвця» (сюжетно – рольова гра);

3)    Скарбничка знань;

4)    Торбинка запитань (екзамен, дидактична гра);

5)    Безсмертні Шевченкові вірші, твори та малюнки;

6)    Доповнення вчителя;

7)    Сердечні, щирі пісні на слова Тараса Григоровича, виконані учнями классу.

 

ІІ. Інсценування «Розмова малого Тараса з матірю»

Куточок української хати. Заходить жінка, одягнена в селянський одяг, несе запалену свічку, ставить її на с толик біля портрета Т.Шевченка. до неї підходить хлопчик.

Хлопчик. Матусю, а правда, що небо на залізних стовпах держиться?

 

Мати. Так, мій сину, правда.

 

Жінка сідає на лаву, хлопчик, сіда біля неї, кладе голову на коліна  матері, вона його пестить.

 

Хлопчик. А чому так багато зірок на небі?

 

Мати. Це коли людина на світ приходить, Бог свічку запалює, і горить та свічка, поки людина не помре. А як помре, свічка гасне, зірочка падає. Бачив?

 

Хлопчик. Бачив, матусю, бачив. Матусечко, а чому одні зірочки ясні, великі, а інші ледь видно?

 

Мати. Бо коли зла, заздрісна, скупа, її свічка ледь-ледь тліє. А коли добра, любить людей, робить їм добро, тодв свічечка такої людини світить ясно, і світло це далеко видно.

 

Хлопчик. Матусю, я буду добрим. Я хочу, щоб моя свічечка світила найясніше.

Мати. Старайся, мій хлопчику.

 

Учитель. Як ви памятаєте, Тарас Григорович народився 9 березня 1814 року в селі Моринцях на Київщині (тепер це територія Черкаської області). Дитинство Тарасика пройшло в сусідньому селі Кириливці.

 

(Показую місцевість на карті).

 

Потім діти розглядають кольорову листівку, де зображені чоловік і жінка у святковому національному одязі тієї місцевості і шевченківських часів.

 

Тарас Григорович досить тепло згадує про своє село в автобіографічному оповдіанні «Про себе» ( Первіряємо техніку читання учня на прикладі уривку з «Читанки»).

 

Що саме згадував Шевченко? Що було дорогим його серцю?

 

Учні називають: вбога хата, яблуня з червоними яблуками, квітник. Верба, стоги жита і прекрасний вишневий сад.

 

ІІІ. Поетична сторінка.

Вірш «Садок вишневий коло хати» декламує учениця.

Це один із найпоетичнівших віршів в українській літературі.  (Пізніше ми ще згадаємо про цей вірш). А зараз звернемося до репродукції малюнка, зробленого самим Шевченком, й розглянемо хату, де народився Шевченко.

 

Вірш «Не називаю її раєм» декламує учень.

 

Скарбничка знань №1 ( див.додаток).

 

Один з учнів розповідає, як жилося хлопчикові при мачусі, про її знущання (із оповідання С.Васильченка «Дитинство Шевченка»).

 

Учитель. Тільки й розради було у хлопчика – піти в сусіднє село до діда Івана. Про це Шевченко пізніше згадує в повісті «Близнецы».

 

Пам’ятаю один жалісний Святий вечір на своєму віку. Восени ми поховали матір, а на Святий вечір понесли вечерю до діда. Як і водиться,  заспівали…

 

Пісню «Син Божий народився» співають учні.

 

Потім хлоп’ята проказали: «Святий вечір! Прислали до Вас, діду, батько й … всі троє заголосили, нам не можна було сказати «і мати».

 

ІУ. Прес – конференція шевченкознавців.

Деякі відомості ви, діти, зараз дізнаєтеся, ставши свідками прес-конференції з відомим «шевченкознавцем» О.Г.Тарасенком. (Чотири «кореспонденти» «Незалежної газети», журналу «Голос Донбасу», радіостанції «Шкільні новини», передачі «Юні чомучки» один з одним беруть інтерв’ю у «науковця»). З мікрофонами в руках вони ставлять питання:

 

Звідки походить прізвище Шевченко?

 

Що означає ім’я Тарас?

 

Якою за численністю була родина Шевченків?

 

Як відомо дітей у Тараса Григоровича не було. Чи виявися в його родичів якийсь хист до малювання чи віршів?

 

Відповіді «шевченкознавця»

1.     Прізвище Шевченко пов’язане з назвою професії швець. Шевцем був його прадід по батьковій лінії. Син шевця – Шевченко.

2.     Важко відшукати людину, якій би настільки відповідало ім’я Тарас, як Шевченку. Ім’я Тарас прийшло до нас із грецької мови й означає бунтівливий, бунтівник.

3.     Батько Григорій Іванович, мати Катерина Акимівна, п’ятеро сестер і двоє братів було у Тараса Григоровича.

4.     У сучасному Шевченковому роді, який налічує вже близько тисячі нащадків, є чимало людей, здібних до малювання, музики, літератури. Але найбільше прославився онук по сестрі Катерині Фотій Іванович Красицький – художник початку ХХ століття, співець українського села.

 

Звучить пісня «По діброві вітер виє»

 

Сирітство – особлива тема у творчості Шевченка. Як ми знаємо, йому довелось наймитувати в школі у дяка,  потім він наймався пасти громадську череду.

 

У. Інсценізація вірша «Мені тринадцятий минало», знайомство з іншими поезіями.

 

Оксана. Чом же плачеш ти? Ох, дурненький Тарасе. Давай я сльози витру. Не сумуй, Тарасику, адже кажуть, найкраще від усіх ти читаєш, найкраще за всіх співаєш та малюєш. Ще й працюєш?

 

Тарас. Еге ж, малярем.

 

Оксана. І ти розмалюєш нашу хату.

 

Тарас. Еге ж. А всі кажуть, що я ледащо і ні на що не здатний. Ні, я не ледащо. Я буду-таки малярем.

 

Оксана. Авжеж, будеш.

 

Звучить вірш «Мені тринадцятий минало»  (коментар учителя).

 

Вірш – автобіографічний. Майже всі поезії Шевченка на тему сирітства відтворюють життя сирітства відтворюють життя Тараса в дитинстві. В образі дівчинки поет змалював подругу своїх дитячих літ – Оксану Коваленко, його перше кохання. Доля її склалася, на жаль, трагічно.

 

Чого найбільше потребував сирота?

 

Учні. Доброти й ласки.

 

Звучить вірш «На Великдень – на соломі» (коментар учня).

 

У цьому вірші діти щасливі – вони мають батьків і родичів. Всі хваляться обновами. І лише сирітка сидить без обнови.

А так хочеться чимось похвалитися! І дитина, яка змогла один раз на рік смачно поїсти, виголошує: «А я в попа обідала!»

 

УІ. «Екзамен»

Учитель організує маленький «екзамен». Бажаючі підходять до столу, де викладено 7 білетів із запитаннями.

 

Білет №1. У кого почав навчатися грамоти Тарас?

 

Білет №2. Хто був першим вчителем малювання в хлопчика?

 

Білет №3. Хто визволив його з кріпацтва і як він потрапив до академії мистецтв?

(Показую репродукцію портрета Жуковського, за допомогою якого Шевченка викупили з кріпацтва).

 

Білет №4. Які нагороди отримав Тарас Григорович, навчаючись в академії?

 

Відповіді учнів спираються на додатковий матеріал із скарбнички знань.

 

Звертаємось до скарбнички знань №2 (див. додатки).

 

Білет №5. Які були причини заслання Шевченка, і скільки років він пробув у засланні?

 

Скарбничка знань №3  ( див. додатки)

 

У засланні поет тужив за рідною землею. Ніжно і тужливо звучить його поезія, яка стала піснею.

 

Діти співають пісню «Зоре моя вечірняя».

 

Білет №6. У якому віці помер Шевченко і де він